- Geschiedenis St. Augustinuskerk
- Glas-in-lood St. Augustinuskerk
- Hoofdaltaar St. Augustinuskerk
- Inventaris buiten St. Augustinukerk
- Inventaris klein St. Augustinuskerk
- Klokken St. Augustinuskerk
- Orgels St. Augustinuskerk
- St. Augustinuskerk
- St. Augustinuskerk binnen
- St. Augustinuskerk buiten (na restauratie)
- St. Augustinuskerk buiten (voor restauratie 2015)
Inventaris St. Augustinuskerk: verschil tussen versies
(17 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 129: | Regel 129: | ||
|valign="top" colspan=2 align=justify| | |valign="top" colspan=2 align=justify| | ||
Biechtstoelen in Korinthisch stijl, van rond 1717 uit de Jezuïetenkerk te Roermond. Ze zijn in Elsloo vanaf 1778 en hebben dus de brand van de oude kerk overleefd. Volgens de overlevering zijn ze meegebracht door oud-Jezuiet, [[pastoor Daemen|pastoor Henricus Daemen]]. Deze was pastoor van Elsloo van 23 juni 1777 tot eind januari 1798. De Jezuïetenorde werd onder druk van de koningen van Frankrijk, Pruisen en Portugal in 1773 door paus Clemens XIV (1769-1774) opgeheven. Ten laatste vóór de inventarisering van 1953 zijn deze biechtstoelen vertimmerd en waren er drie deuren ingemaakt. In 2000 zijn zij gerestaureerd door onze vrijwilligersgroep. Twee identieke biechtstoelen staan in de kerk van Grevenbicht, zij het dat die laatste de ornamenten aan de bovenkant kwijt zijn. De biechtstoelen uit Grevenbicht hebben model gestaan voor de restauratie in 2000.<br> | Biechtstoelen in Korinthisch stijl, van rond 1717 uit de Jezuïetenkerk te Roermond. Ze zijn in Elsloo vanaf 1778 en hebben dus de brand van de oude kerk overleefd. Volgens de overlevering zijn ze meegebracht door oud-Jezuiet, [[pastoor Daemen|pastoor Henricus Daemen]]. Deze was pastoor van Elsloo van 23 juni 1777 tot eind januari 1798. De Jezuïetenorde werd onder druk van de koningen van Frankrijk, Pruisen en Portugal in 1773 door paus Clemens XIV (1769-1774) opgeheven. Ten laatste vóór de inventarisering van 1953 zijn deze biechtstoelen vertimmerd en waren er drie deuren ingemaakt. In 2000 zijn zij gerestaureerd door onze vrijwilligersgroep. Twee identieke biechtstoelen staan in de kerk van Grevenbicht, zij het dat die laatste de ornamenten aan de bovenkant kwijt zijn. De biechtstoelen uit Grevenbicht hebben model gestaan voor de restauratie in 2000.<br> | ||
− | Wij vermoeden dat | + | Wij vermoeden dat ons oudste beeld van [[Inventaris St. Augustinuskerk#Oostwand|Franciscus Xaverius]], een heilige Jezuïet, ook afkomstig is uit de Jezuïetenkerk van Roermond. |
De biechtstoelen worden bekroond met een medaillon met een heiligenbuste. Vroeger werd deze buste op de biechtstoel aan de westzijde geflankeerd door twee putti, volgens een oude foto van de inventaris. Deze engelen zijn verdwenen, vermoedelijk eind 1980-er jaren. Op een foto uit 1976 zijn ze er nog. In 1983 schrijft kpelaan Delahaye [[Liber Memorialis]], 305, naar aanleiding de opknapbeurt van het orgel dat: "De 2 houten engelen op de rechterbiechtstoel horen eigenlijk bij 't orgel. Ze droegen elk een muziekinstrument." Hieruit leiden wij af dat ze er in 1983 nog waren.<br> | De biechtstoelen worden bekroond met een medaillon met een heiligenbuste. Vroeger werd deze buste op de biechtstoel aan de westzijde geflankeerd door twee putti, volgens een oude foto van de inventaris. Deze engelen zijn verdwenen, vermoedelijk eind 1980-er jaren. Op een foto uit 1976 zijn ze er nog. In 1983 schrijft kpelaan Delahaye [[Liber Memorialis]], 305, naar aanleiding de opknapbeurt van het orgel dat: "De 2 houten engelen op de rechterbiechtstoel horen eigenlijk bij 't orgel. Ze droegen elk een muziekinstrument." Hieruit leiden wij af dat ze er in 1983 nog waren.<br> | ||
|} | |} | ||
Regel 202: | Regel 202: | ||
== In de sacristie == | == In de sacristie == | ||
{|cellspacing=5 cellpadding=5 | {|cellspacing=5 cellpadding=5 | ||
− | |valign="top"|[[file:AKsacristie01.jpg|thumb|400px|left|Christus in het graf]] | + | |valign="top"|[[file:AKsacristie01.jpg|thumb|400px|left|Christus in het graf, Duchateau 1838]] |
|valign="top"|[[file:AK_Mariabeeldje 5401.JPG|left|thumb|250px|Mariabeeldje]] | |valign="top"|[[file:AK_Mariabeeldje 5401.JPG|left|thumb|250px|Mariabeeldje]] | ||
|valign="top"|[[file:AK sacristiekruis 2022.jpg|thumb|305px|right|Kruisbeeld gekregen 2022]] | |valign="top"|[[file:AK sacristiekruis 2022.jpg|thumb|305px|right|Kruisbeeld gekregen 2022]] | ||
Regel 209: | Regel 209: | ||
"<i>Bij gelegenheid van het afsterven van de Graaf de Geloes werd door de gravin aan de kerk geschonken het schilderij "Christus in het graf". Deze schilderij werd in de thans bestaande kerk in het voorportaal van de kerk geplaatst en daar heeft daar zij blootgestaan aan weer en wind en zeer veel geleden. Ofschoon volgens het zeggen van deskundigen de schilderij geen bijzondere waarde heeft, heb ik haar door de kunstschilder Albin Windhausen te Roermond laten restaureren voor zover het nog ging in het jaar 1911. Gedeeltelijk is het onderschrift nog te lezen: "Datum in memoriam Comitis de Geloes ab uxore ejus Comitessa De Borchgrave, puerisque ejus 1838. Duchateau fecit". Duchateau was door de graaf op het kasteel ontboden.</i>"<br> | "<i>Bij gelegenheid van het afsterven van de Graaf de Geloes werd door de gravin aan de kerk geschonken het schilderij "Christus in het graf". Deze schilderij werd in de thans bestaande kerk in het voorportaal van de kerk geplaatst en daar heeft daar zij blootgestaan aan weer en wind en zeer veel geleden. Ofschoon volgens het zeggen van deskundigen de schilderij geen bijzondere waarde heeft, heb ik haar door de kunstschilder Albin Windhausen te Roermond laten restaureren voor zover het nog ging in het jaar 1911. Gedeeltelijk is het onderschrift nog te lezen: "Datum in memoriam Comitis de Geloes ab uxore ejus Comitessa De Borchgrave, puerisque ejus 1838. Duchateau fecit". Duchateau was door de graaf op het kasteel ontboden.</i>"<br> | ||
Kennelijk was Duchateau ontboden om dit schilderij te maken.<br> | Kennelijk was Duchateau ontboden om dit schilderij te maken.<br> | ||
+ | Het doek moet in de vorige Augustinuskerk, afgebrand in 1843, hebben gehangen en in de nieuwe kerk kennelijk in het voorportaal gehangen. Dat is tegenwoordig tussen de twee rijen binnendeuren bij de hoofdingang, voor 1909 was de buitendeur op de plaats van de eerste rij binnendeuren. (Vgl. [[Liber Memorialis| <i>Lib.</i>, 149]])<br> | ||
Tegenwoordig hebben wij nog de helft van het doek. De tweedeling is waarschijnlijk in 1911 gebeurd. Lange tijd wisten wij enkel uit overlevering dat het doek in tweeën gedeeld zou zijn. We hadden daar ernstige twijfels bij omdat er raar genoeg geen sporen daarvan op het doek te vinden zijn (verfresten op rand, enz.). Door de tekst hierboven van [[pastoor Thissen]] is de zaak opgelost.<br> | Tegenwoordig hebben wij nog de helft van het doek. De tweedeling is waarschijnlijk in 1911 gebeurd. Lange tijd wisten wij enkel uit overlevering dat het doek in tweeën gedeeld zou zijn. We hadden daar ernstige twijfels bij omdat er raar genoeg geen sporen daarvan op het doek te vinden zijn (verfresten op rand, enz.). Door de tekst hierboven van [[pastoor Thissen]] is de zaak opgelost.<br> | ||
Nu staat onderaan over de hele breedte van het doek (moeilijk leesbaar): DATUM IN MEMORIAM COMITIS DE GELOES AB UXORE. De rest van de originele tekst (zie hierboven) is dus weggevallen.<br> | Nu staat onderaan over de hele breedte van het doek (moeilijk leesbaar): DATUM IN MEMORIAM COMITIS DE GELOES AB UXORE. De rest van de originele tekst (zie hierboven) is dus weggevallen.<br> | ||
De vertaling luidt (in schuin het weggevallen gedeelte): Gegeven ter nagedachtenis van graaf de Geloes door zijn echtgenote <i>gravin de Borchgrave, en zijn kinderen. 1838 Duchateau heeft (mij) gemaakt.</i><br> | De vertaling luidt (in schuin het weggevallen gedeelte): Gegeven ter nagedachtenis van graaf de Geloes door zijn echtgenote <i>gravin de Borchgrave, en zijn kinderen. 1838 Duchateau heeft (mij) gemaakt.</i><br> | ||
(Doek: 91x58 cm) | (Doek: 91x58 cm) | ||
− | |valign=top|Het houten Mariabeeld is uit de 16de of begin 17de eeuw (Mechels). Het is eigenlijk het patroonsbeeld van de Mariakerk die voluit heet O.L.V. van de vrede des harten. (h. 62 cm) Het heeft van 1993-2020 in de [[St. Augustinuskerk#Binnenkapel|Mariakapel-binnen]] gestaan. | + | |valign=top align=justify|Het houten Mariabeeld is uit de 16de of begin 17de eeuw (Mechels). Het is eigenlijk het patroonsbeeld van de Mariakerk die voluit heet O.L.V. van de vrede des harten. (h. 62 cm) Het heeft van 1993-2020 in de [[St. Augustinuskerk#Binnenkapel|Mariakapel-binnen]] gestaan. |
− | |valign=top|Kruisbeeld 130 cm, houten corpus 75 cm. Gekregen in oktober 2022, aan de stijl te zien uit Val Pusterlengo (Canisei) Italië. | + | |valign=top align=justify|Kruisbeeld 130 cm, houten corpus 75 cm. Gekregen in oktober 2022, aan de stijl te zien uit Val Pusterlengo (Canisei) Italië. |
|} | |} | ||
Regel 232: | Regel 233: | ||
|[[file:AK_Maria_5392.JPG|left|thumb|300px|St. Augustinuskerk, binnenkapel, Mariabeeld (2020)]] | |[[file:AK_Maria_5392.JPG|left|thumb|300px|St. Augustinuskerk, binnenkapel, Mariabeeld (2020)]] | ||
|- | |- | ||
− | |valign=top colspan=2 align=justify|Het altaartje met retabel van de binnenkapel is in slechte toestand afkomstig uit de St. Laurentiuskerk van Spaubeek. Het werd in | + | |valign=top colspan=2 align=justify|Het altaartje met retabel van de binnenkapel is, toen in slechte toestand, afkomstig uit de St. Laurentiuskerk van Spaubeek. Het werd in 1909 gekocht, gerestaureerd en geschilderd. [[Liber Memorialis|<i>Lib.</i> 149]] Het is in de 19de eeuwse baroktrant (eerste kwart van de 19de eeuw). In 1909 werd ook de buitendeur die hier was "gesupprimeerd". [[Liber Memorialis|<i>Lib.</i> 148]] Eerder was hier de toegang tot de kerk. In 1909 werd het huidige portaal als toegang ingericht, daartoe werd de trap naar het oksaal verplaatst zodat de andere kapel vrij kwam om als doopkapel te dienen. In de zomer van 1997 bij het restaureren en vervangen van het altaarblad vonden wij heel wat halfvergane pakken "Lucky Strike"-sigaretten. Kennelijk heeft iemand deze na de bevrijding in 1944 daar verstopt en vervolgens vergeten.<br> |
− | In 1913 had pastoor Thissen het altaar | + | In 1913 had pastoor Thissen de opbouw van het altaar laten aanpassen zodat er de icoon van Altijddurende Bijstand op kon staan. In 1982 werd deze icoon vervangen zodat het kleine donkere Mariabeeld er geplaatst kon worden, met ex-voto's op rood fluweel achter haar.<ref>[[Liber Memorialis]], anno 192 p. 303.</ref><br>Deze, meestal kleine gouden, ex-voto's zijn in 1992 gestolen.<br> |
In 2020 is hier een nieuw beeld geplaats. (zie hiernaast)<br> | In 2020 is hier een nieuw beeld geplaats. (zie hiernaast)<br> | ||
− | |valign=top align=justify|Het eikenhouten Mariabeeld (h. 97 cm) is op 15 augustus 2020 geplaatst. Het is gemaakt door [[Meester van Elsloo 2.0|Vera Teunen]] in de stijl van de [[Meester van Elsloo]] documentaire-film "[{{#data: website->mythe}} De mythe en de Meester]" van [{{#data: website->holscher}} Bart Hölscher]. | + | |valign=top align=justify|Het eikenhouten Mariabeeld (h. 97 cm) is op 15 augustus 2020 geplaatst. Het is gemaakt door [[Meester van Elsloo 2.0|Vera Teunen]] in de stijl van de [[Meester van Elsloo]] voor de documentaire-film "[{{#data: website->mythe}} De mythe en de Meester]" van [{{#data: website->holscher}} Bart Hölscher]. Een uitgebreider verhaal achter dit beeld vind u [[Meester van Elsloo 2.0|hier]]. (h. 97 cm) |
|- | |- | ||
− | |valign=top|[[file:AK_binnenkapel0594.JPG |left|thumb|300px|St. Augustinuskerk, binnenkapel, | + | |valign=top|[[file:AK_binnenkapel0594.JPG |left|thumb|300px|St. Augustinuskerk, binnenkapel, Blijde geheimen]] |
− | |valign=top|[[file:AK_binnenkapel0595.JPG |left|thumb|300px|St. Augustinuskerk, binnenkapel, | + | |valign=top|[[file:AK_binnenkapel0595.JPG |left|thumb|300px|St. Augustinuskerk, binnenkapel, Glorievolle gheimen]] |
|- | |- | ||
− | |colspan=2|[[file:IMG_5491.JPG|center|thumb|600px|St. Augustinuskerk, binnenkapel, Mozaïekvloer ( | + | |colspan=2|[[file:IMG_5491.JPG|center|thumb|600px|St. Augustinuskerk, binnenkapel, Mozaïekvloer (1909) door Jos Eigens? (onleesbaar) uit Maastricht [[Liber Memorialis|<i>Lib.</i> 149]]]] |
|} | |} | ||
Regel 251: | Regel 252: | ||
{|width=850px cellspacing=5 cellpadding=5 | {|width=850px cellspacing=5 cellpadding=5 | ||
|valign="top" |[[file:Catsopkruis01.jpg|thumb|300px|left|Het kruis van Catsop]] | |valign="top" |[[file:Catsopkruis01.jpg|thumb|300px|left|Het kruis van Catsop]] | ||
− | |style="background:#F0FFFF;" valign="top" width= | + | |style="background:#F0FFFF;" valign="top" width=230| |
<poem> | <poem> | ||
'''Bie ut kruus van Catsop''' | '''Bie ut kruus van Catsop''' | ||
Regel 307: | Regel 308: | ||
{|width=600px cellspacing=5 cellpadding=5 | {|width=600px cellspacing=5 cellpadding=5 | ||
|valign="top" |[[file:AMMariabuiten01.jpg|thumb|300px|Mariabeeld Mariakapel]] | |valign="top" |[[file:AMMariabuiten01.jpg|thumb|300px|Mariabeeld Mariakapel]] | ||
− | |valign="top" align=justify|Mariabeeld in de Mariakapel (buiten). | + | |valign="top" align=justify|Mariabeeld in de Mariakapel (buiten). Het beeld is van metaal, voorzien van een plamuurlaag waardoor het op terracottalijkt. Het is afkomstig uit Frankrijk. Het werd verworven in 1993.<br> |
Deze kapel is in principe overdag open. Men kan er komen bidden en eventueel een kaarsje branden. | Deze kapel is in principe overdag open. Men kan er komen bidden en eventueel een kaarsje branden. | ||
|- | |- | ||
Regel 337: | Regel 338: | ||
|valign="top" colspan=3 align=justify|In dit monumentale barokke zij-altaar staat het beroemde beeld van Anna-ten-Drieën (= Jezus met zijn moeder Maria en zijn grootmoeder Anna). Het eikenhouten beeld is gemaakt omstreeks 1480. Het is het voornaamste werk van de zogenaamde [[Meester van Elsloo]]. De beelden van deze meester bevinden zich m.n. tussen Luik en Venlo, o.a. in Horst, Maaseik, Bocholt, Ellikom, Montfort, Roermond, Thorn en Wylre. Dit beeld is van al deze werken veruit het belangrijkste. Het is uit één blok eikenhout gesneden en meet 129 x 81,5 x 43 cm en weegt 80 kg. De polychromie is niet origineel maar dateert uit 1890 en is van de hand van Willem Houtermans uit Roermond.<Ref> Zie {{sc|Venner}}, 54-55</ref> Er zit een nog oudere verflaag onder. Het schilderij van de kruisafname (210x160), net zoals het doek in het hoofdaltaar naar voorbeelden van de kruisafname door Rubens geschilderd, draagt het wapen van de schenkster: Adrienne van Rheede de Saesfeld, abdis van het klooster bij de Munsterkerk te Roermond van 1705-1728. De aanwezigheid van dit wapenschild geeft aan dat beide zij-altaren afkomstig zijn uit de Munsterkerk. Ze zijn behalve enkele toevoegingen in 1703-1728 vervaardigd. Het feit dat het altaar ontworpen lijkt te zijn om het Anna-ten-Drieën-beeld in zijn nis te bevatten ondersteunt de overlevering die beweert dat dat beeld uit deze kerk komt.<ref>J.J.M. {{sc|Timmers}}, ''Houten beelden. De houtsculptuur in de Noordelijke Nederlanden tijdens de late middeleeuwen.'' (= ''De schoonheid van ons land'', 5) Amsterdam, Contact, 1949, 40.</ref> Verder onderzoek<ref>Zie: Gerard {{sc|Venner}}, 'De Herkomst van het Sint-Anna te Drieën in de parochiekerk te Elsloo: een reconstructie van de geschiedenis van een referentiebeeld, in: Famke {{sc|Peters}} (ed.), <i>A Masterly Hand. Interdisciplinary Research on the Late-Medieval Sculptor(s) Master of Elsloo in an International Perspectice</i>, Brussel, KIK, 2013, 48-63.<br>Een uitgebreide technische beschrijving is daarin te vinden: Arnold {{sc|Truyen}}, 'Technical Study of the St Anne the Virgin and Child in Elsloo and Some Other Sculptures Asscociated with the Master of Elsloo', ibid. 218-227.</ref> heeft geleerd dat dit beeld samen met de beide zij-altaren en het [[Inventaris St. Augustinuskerk#Beelden, westwand|Barbarabeeld]] inderdaad afkomstig is van de Munsterabdij in Roermond. Daar werden zij in 1849-1850 gekocht door het kerkbestuur van Elsloo. Kennelijk was de link naar Roermond die van Leonard Muyrers, metselaar en aannemer uit Roermond die in 1848 met de bouw van de St. Augustinuskerk bezig was.<br> | |valign="top" colspan=3 align=justify|In dit monumentale barokke zij-altaar staat het beroemde beeld van Anna-ten-Drieën (= Jezus met zijn moeder Maria en zijn grootmoeder Anna). Het eikenhouten beeld is gemaakt omstreeks 1480. Het is het voornaamste werk van de zogenaamde [[Meester van Elsloo]]. De beelden van deze meester bevinden zich m.n. tussen Luik en Venlo, o.a. in Horst, Maaseik, Bocholt, Ellikom, Montfort, Roermond, Thorn en Wylre. Dit beeld is van al deze werken veruit het belangrijkste. Het is uit één blok eikenhout gesneden en meet 129 x 81,5 x 43 cm en weegt 80 kg. De polychromie is niet origineel maar dateert uit 1890 en is van de hand van Willem Houtermans uit Roermond.<Ref> Zie {{sc|Venner}}, 54-55</ref> Er zit een nog oudere verflaag onder. Het schilderij van de kruisafname (210x160), net zoals het doek in het hoofdaltaar naar voorbeelden van de kruisafname door Rubens geschilderd, draagt het wapen van de schenkster: Adrienne van Rheede de Saesfeld, abdis van het klooster bij de Munsterkerk te Roermond van 1705-1728. De aanwezigheid van dit wapenschild geeft aan dat beide zij-altaren afkomstig zijn uit de Munsterkerk. Ze zijn behalve enkele toevoegingen in 1703-1728 vervaardigd. Het feit dat het altaar ontworpen lijkt te zijn om het Anna-ten-Drieën-beeld in zijn nis te bevatten ondersteunt de overlevering die beweert dat dat beeld uit deze kerk komt.<ref>J.J.M. {{sc|Timmers}}, ''Houten beelden. De houtsculptuur in de Noordelijke Nederlanden tijdens de late middeleeuwen.'' (= ''De schoonheid van ons land'', 5) Amsterdam, Contact, 1949, 40.</ref> Verder onderzoek<ref>Zie: Gerard {{sc|Venner}}, 'De Herkomst van het Sint-Anna te Drieën in de parochiekerk te Elsloo: een reconstructie van de geschiedenis van een referentiebeeld, in: Famke {{sc|Peters}} (ed.), <i>A Masterly Hand. Interdisciplinary Research on the Late-Medieval Sculptor(s) Master of Elsloo in an International Perspectice</i>, Brussel, KIK, 2013, 48-63.<br>Een uitgebreide technische beschrijving is daarin te vinden: Arnold {{sc|Truyen}}, 'Technical Study of the St Anne the Virgin and Child in Elsloo and Some Other Sculptures Asscociated with the Master of Elsloo', ibid. 218-227.</ref> heeft geleerd dat dit beeld samen met de beide zij-altaren en het [[Inventaris St. Augustinuskerk#Beelden, westwand|Barbarabeeld]] inderdaad afkomstig is van de Munsterabdij in Roermond. Daar werden zij in 1849-1850 gekocht door het kerkbestuur van Elsloo. Kennelijk was de link naar Roermond die van Leonard Muyrers, metselaar en aannemer uit Roermond die in 1848 met de bouw van de St. Augustinuskerk bezig was.<br> | ||
Het beeldje geheel boven is de [[HH. Anna en Joachim|H. Joachim]], de vader van Maria (1921). Het doek is in 2001 gerestaureerd. Houten kruis met corpus, 19de eeuws (56 cm). | Het beeldje geheel boven is de [[HH. Anna en Joachim|H. Joachim]], de vader van Maria (1921). Het doek is in 2001 gerestaureerd. Houten kruis met corpus, 19de eeuws (56 cm). | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
===Trivia=== | ===Trivia=== |
Huidige versie van 12 apr 2024 om 13:03
|